Trends Toekomst - Visie Faith Popcorn over de Toekomst


Binnen tien jaar, zo voorspelt Faith Popcorn, zullen de bedrijven die er het best in geslaagd zijn hun marketing op vrouwen te richten, marktleider zijn in iedere belangrijke sector. Popcorn noemt deze trend evaluatie en beschrijft in haar boek wat de vrouwelijke consument echt raakt en hoe bedrijven een winstgevende en langdurige relatie met hun belangrijkste consumenten - vrouwen - kunnen opbouwen. Volgens Popcorn is het probleem dat de marketingwereld nog steeds gedomineerd wordt door mannen en dat deze mannen erg veel moeite hebben met het erkennen dat men mannen en vrouwen qua marketing anders zou moeten benaderen.

Verder voorspelt Popcorn dat door verdere ICT ontwikkelingen er in de wat verdere toekomst de opkomst van de "virtuele supermarkt", de mogelijkheid om op afstand "rond te wandelen" in een virtuele omgeving die er bijvoorbeeld uitziet als een gezellige boerenmarkt. In deze door de telecommunicatie in de huiskamer gebrachte virtuele realiteit zal een groot assortiment producten bekeken en mogelijk zelfs "betast" kunnen worden. Elektronisch bestelde artikelen zullen vlot worden thuisbezorgd.

Mondialisering, informatisering en consumentisme vormen de richtinggevende basistrends van de huidige tijd.

Geschreven door: Anne-Roos Hogerwerf