Trends Toekomst - Global warming



Micro-trend: Manier van aanbieden van sport
Maxi-trend: De ouderen blijven vitaler / stijgende waterniveau
Mega-trend: Global warming / betere voorzieningen

De trend van de toekomst is een verandering in het aanbieden van sporten en in het sporten in z’n algemeen. ‘Over veertig jaar sporten we vooral op het water, onder de grond, of gewoon in de huiskamer. Onze sportkleding leasen we en het Chinese merk Li-ning stoot Nike van de troon als leidend sportmerk.’ Aldus enkele voorspellingen, gemaakt door Alex Speelman en het YBBP Sports in Business.

Twintig jaar geleden waren clubs veel belangrijker en speelden een rol in het bouwen van sociale cohesie. Maar de grootste groep sporters bestaat nu al uit hardlopers, sportschoolbezoekers, fietsers en skaters en deze communities blijven groeien. Om mensen aan zich te binden zullen verenigingen moeten veranderen. Een club geleid door amateurs op vaste dagen heeft zijn langste tijd gehad. Clubs moeten breder worden: bijvoorbeeld kinderopvang aanbieden, programma’s voor ouderen samenstellen en zich ook openstellen voor niet-leden.

Ook de plaatsen van de sportclubs zullen drastisch veranderen. In 2050 zullen deze zich vooral op het water bevinden, met dank aan de stijgende zeespiegel. Ook zullen er sportgelegenheden onder de grond gecreëerd worden. En een plek die overdag als parkeerplaats dient, zal ’s avonds in gebruik worden genomen als bijv. een skatebaan. Ook zal het thuissporten steeds meer in opkomst komen. Denk hierbij aan de Nintendo Wii en aan andere thuissport apparaten.

Doordat we in de toekomst allang niet meer gebonden zijn aan één sportclub zullen we dan ook meerdere sportoutfits nodig zijn. Dé oplossing hiervoor is het leasen van die outfits. Net zoals je tegenwoordig al een handdoek bij de sauna kunt leasen, zul je in de toekomst je sportoutfit kunnen gaan leasen. Dit past ook weer bij de trend dat het milieu steeds een belangrijkere rol gaat spelen. De gebruiker wil niet meer verantwoordelijk zijn voor het weggooien van zijn of haar sportkleding. Het sportmerk Nike speelt hier op in en hergebruikt nu al de schoenen.

En ondertussen zullen de ouderen steeds langer actiever blijven in de samenleving. Daardoor zal de grens van de leeftijden bij het sporten gaan vervagen. Oudere mensen zullen vitaler blijven. Het eerste mens dat 150 jaar zal worden is waarschijnlijk nu al geboren. Dat de grens tussen jong en oud zal vervagen is nu al te merken, kijk maar naar het kledingmerk Hugo Boss, dit wordt zowel door vijftigers als door tieners gedragen.

Geschreven door: Sanne Mintjes