
In 1994 fuseerde De Mol met Joop van den Ende. Endemol was geboren. Het bedrijf wist het al snel te schoppen tot een van de meest toonaangevende productiebedrijven van Europa. Big Brother betekende voor Endemol uiteindelijk de absolute wereldwijde doorbraak. Hierdoor gingen met name de deuren in Amerika en Groot-Brittannië definitief open.
Niet veel later meldden zich al de eerste potentiële kopers voor het bedrijf van John de Mol en Joop van den Ende. Het Spaanse telecombedrijf Telefonica betaalde uiteindelijk 5,5 miljard euro voor het productiebedrijf uit Hilversum en maakte van de oprichters miljardairs.
Sinds begin 2007 had Telefonica haar aandeel van 75% in Endemol in de verkoop staan. Een combinatie van de investeringsmaatschappijen van John de Mol en Silvio Berlusconi hebben dit belang gekocht voor € 2,63 miljard op 14 Mei 2007
Na de verkoop houdt De Mol zich bezig met zijn mediaonderneming Talpa Media (Latijns voor "mol") en wil hij een grote speler worden in het bedenken en produceren van televisieformats. Sinds de verkoop van Endemol is John de Mol via Talpa Media ook op televisiegebied weer actief. Daarom startte hij 12 augustus 2007 een nieuwe televisiezender genaamd ‘’Talpa".
Sinds december 2006 heette het kanaal geen Talpa meer maar 'Tien (televisiezender)’. De kijkcijfers bleven echter achter bij de verwachtingen en uiteindelijk verkreeg De Mol via een assetdeal een aandeel van 26,3% in R

Concepten van John de Mol:
· Big Brother
· De Gouden Kooi
· Medisch Centrum West
Geschreven door: Sanne Mintjes