Concepten van het Heden - Lowbudget Vliegen met Ryanair, Interactieve Televisie


Lowbudget Vliegen met Ryanair

Deze vliegmaatschappij werd in 1985 opgericht door de Ierse zakenman Tony Ryan. Men startte als een ‘reguliere’ maatschappij maar veranderde al na een aantal jaren van concept, en ging zich richten op de in Europa nieuwe markt van low-cost vluchten volgens het zogenaamde no-frills* concept. Hiermee kopieërde men de succesformule van Southwest Airlines uit de VS.

Ryanair is één van de weinige winstgevende low-cost airlines. Door het no frills-concept is er geen overbodige luxe aan boord van het vliegtuig. Hierdoor kunnen de prijzen laag gehouden worden. De maatschappij haalt haar winst uit de extra diensten die ze leveren. Voor alle extra’s moet worden betaald, bijvoorbeeld het inchecken van bagage, het inchecken op de luchthaven, priority boarding*, creditcardtoeslag en het kopen van eten of drinken in het vliegtuig. Ook is Ryanair een vliegend reclamebord. Zowel op de buitenkant als in de binnenkant wordt volop reclame gemaakt. Zo wordt op de bekende doekjes op de hoofdsteunen regelmatig reclame gemaakt voor hotels en websites. En doordat verreweg het grootste deel van de verkoop, maarliefst 98% via de website gaat, wordt ook op deze site volop reclame gemaakt voor verschillende diensten. Van skivakantie’s tot aan online gokken. Ook hier wordt door Ryanair aan verdient, zodat de kosten voor de passagiers relatief laag kunnen blijven.

Op de afbeelding is goed te zien dat de passagiersaantallen de afgelopen 10 jaar flink zijn gestegen. Dit heeft denk ik te maken met de trend dat mensen wel op vakantie willen, maar niet te veel geld uit willen geven aan de vliegreis er naar toe. Waarom meer betalen? Ik kan me goed voorstellen dat men er steeds vaker voor kiest de luxe achterwege te laten. Vooral voor de ‘kortere’ vluchten. Ryanair maakt dan ook alleen maar continentale vluchten. Dit maakt Ryanair tot een succesvol concept.

* Het no frills-concept is een
economisch begrip waarmee een product of dienst wordt aangeduid waarvan de niet-essentiële onderdelen (de zogenaamde "fratsen") zijn verwijderd. Men gaat bij dit concept uit van het principe dat als men de fratsen weglaat, dit tot lagere prijzen leidt. Het no frills-concept wordt in diverse bedrijfstakken toegepast, waaronder de luchtvaart, supermarkt, reisbranche en autoindustrie.

* Omdat Ryanair geen gebruik maakt van toegewezen stoelnummers, moeten de passagiers zelf de zitplaatsen verdelen. Door het bijboeken van priority boarding mag je eerder dan de andere passagiers het vliegtuig in, om zo als eerste een zitplaats te bemachtigen.


Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ryanair

Geschreven door: Sanne Mintjes

Interactieve Televisie

Bij deze televisietechniek is interactie mogelijk tussen de kijker en de informatie dat op het televisiescherm te zien is, dit via je afstandsbediening of je digitale ontvanger (decoder). Interactie kan zowel gebeuren met de producent van de programma's als met de uitzender van de programma's. Voorbeelden van interactieve televisie zijn: meedoen met een quiz, meestemmen met een wedstrijd, gericht kiezen voor een artikel bij een tv-reclame en vervolgens een proefmonster of proefrit bestellen of surfen op het internet via de televisie.

Ook is de tijdperk van het opnemen met de videorecorder verleden tijd. Je hoeft niet langer je favoriete programma’s te missen. Als het even niet uitkomt druk je op een knop en je ontvanger neemt het op, of je televisie pauzeert het programma.

Er zijn twee verschillende soorten van interactief televisie kijken.

- Interactiviteit via de zender
- Interactiviteit via de programmamaker

Interactiviteit via de zender
De kijker kan bepalen welke inhoudt hij/zij wil ontvangen. Een voorbeeld hiervan is het opvragen van een gemist programma.

Interactiviteit via de programmamaker
Hiermee kan de kijker informatie terugsturen naar de programmamaker. Dit kan handig zijn tijdens opiniepeilingen of stemmingen. Een programma dat hier gebruik van maakt is onder andere So you think you can dance.

Een vergelijking tussen analoge televisie en interactieve digitale televisie.

Bron: http://nl.wikipedia.org/Interactieve_televisie

Geschreven door: Sanne Mintjes