Concepten van het Heden - Senseo, Wii
Senseo
Iedereen kent tegenwoordig de Senseo. De Senseo apparaat is te vinden in bijna ieder huishouden. Oud en jong geniet van het gemak en warme drankjes van de Senseo. Met een druk op de knop staat je koffie klaar. Maar het blijft niet alleen bij de gemak- Senseo biedt niet alleen gewone koffie maar ook allerlei verschillende koffie smaken, chocolademelk en zelfs thee en alles is verpakt in handige pads. Daardoor is Senseo niet meer weg te denken in ons leven. Het is makkelijk, eenvoudig, en biedt diversiteit. Vroeger moest je de waterkoker, koffieapparaat en (warme) melk in huis hebben om koffie, chocolademelk of thee te maken. Tegenwoordig hoeft dat niet meer. In een handomdraai heb je je lievelings drankje klaar.
Het ontstaan van de Senseo
Senseo is ontstaan door de behoefte van de consument en de snelle ontwikkelingen in de maatschappij. Individualisering is dan ook één van de megatrends waardoor dit concept is ontstaan. Door de individualisering van de samenleving en het drukke leven is er bij de consument behoefte ontstaan aan gemak en eenvoud in het dagelijks leven, zo ook bij het koffiezetten. Op deze trend heeft Philips in samenwerking met Douwe Egberts ingespeeld door een uniek concept in de koffie markt te zetten, de “Senseo”. Gelanceerd in 2001, brak de Senseo de reeds verzadigde koffie markt open en met veel succes. In de eerste 4 jaar werden 15 miljoen Senseo’s verkocht. Het concept speelt in op de behoefte van de consumenten, vanwege het gemak en de eenvoud waarmee je met dit product binnen een minuut een heerlijk kopje koffie zet. Het apparaat onderscheid zich middels het gemak van de koffiepads, de tijdwinst van watertoevoer onder druk, en een vrij stevige schuimlaag. We kunnen zeggen dat dit concept een succes is geworden en een innovatie op het gebied van koffie zetten is.
Megatrend: Individualisering
Maxitrend: Gemak en eenvoud
Microtrend: de Senseo
Bron: http://www.senseo.com/nl/SenseoNL/CoffeeMachines/DemoMovie/
Bron: http://www.senseo.com/nl/SenseoNL
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Senseo
De Wii
De Wii is een spelcomputer ontwikkelt door Nintendo. We kennen allemaal de gewone consoles zoals de Xbox en de Sony Playstation. Wii is een andere generatie console. Met Wii verandert Nintendo de manier waarop we spelen. We zitten niet meer urenlang op de bank, maar we tennissen bijvoorbeeld met de hele familie gezellig en actief mee. Dit dankzij de speciale joysticks.
Het succes van de Wii
Het begon allemaal met de race ofwel concurrentie tegen Sony en Microsoft. Terwijl deze bezig waren met het uitbrengen van hun nieuwe consoles de Playstation 3 en de Xbox 360, gefocust op maximale graphics en next generation gaming, kwam Nintendo uit het niets met een innovatief console- de Wii.
Door middel van bewegingssensoren kan de consument spellen spelen door zelf te bewegen. Hierdoor wordt de interactie met de spellen vergroot, alsof je zelf in het spel zit. Met een remote en eventuele nun’chuck als bediening in je hand kun je allerlei soorten bewegingen en spellen spelen, van tennis- tot oorloggames. Tegenwoordig heb je ook de Wii Fit, hiermee kun je balans en fitnessoefeningen doen.
Het succes van Wii is te danken aan de innovatie op het gebied van spelen door middel van bewegingssensoren. Maar dat is niet het enige, Nintendo richt zich met deze console op zowel jong en oud in het gezin. Een doelgroep waar bijna geen producenten van games zich op richten. Hierdoor heeft Nintendo een gat in de markt gevonden en bedient. Met inmiddels meer dan 20 miljoen verkochte exemplaren is dit concept zeker geslaagd.
Megatrend: Technologisering
Maxitrend: Entertainment
Microtrend: Wii
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Wii
Bron: http://www.nintendo.nl/NOE/nl_NL/wii_54.html
Geschreven door: Gergana Vartelova