Cultuursocioloog dr. Carl Rohde is wetenschappelijke onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht Hij is ook een wereldwijd erkende trendwatcher. Bovendien runt hij zijn eigen bedrijf- Signs of The Time.
Naast zijn werkzaamheden binnen “Signs of The Time”en de universiteit van Tilburg, brengt Carl Rohde mentaliteitsveranderingen in kaart van onze maatschappij als geheel maar ook voor bepaalde generaties en doelgroepen binnen onze maatschappij.
Een van de recente onderzoeken die hij gedaan heeft is
“Cool hunt”. Hij hunt wereldwijds naar de mentaliteittrends van onze samenleving en van onze toekomst. Hij en zijn team willen er achter komen wat precies “cool” betekent voor verschillende mensen. Wat vinden ze “cool”? Aldus dr. Rohde betekend "cool" altijd iets aantrekkelijks en inspirerend met groei en toekomstpotentieel binnen een bepaalde generatie.
Dr. Rohde doet ook onderzoeken waarbij sociale-culturele ‘klimaatsveranderingen’centraal staan. Binnen deze onderzoeken draait het om de vragen : Wat beweegt de consumenten tot het aanschaffen van bepaalde producten? Wat zijn de zwakke plekken van de consument? Wat fascineert of irriteert hen? Rohde pleegt onderzoek naar de manieren waarop je wetenschappelijke inzichten in consumentengedrag kunt gebruiken, Dit kan van belang zijn voor bijvoorbeeld marketingdoeleinden en de ontwikkeling van verschillende producten.
Hij heeft de laatste jaren een indrukwekkende reputatie opgebouwd op het gebied van trendwatching. Hij heeft met marktleiders gewerkt zoals: Adidas, BMW, Nivea, Heineken, Microsoft etc. Daarnaast doet hij aan lezingen en brainstormsessies.
Een aantal trends van Carl Rohde:
- De metroseksualisering van de man:
De mannen houden zich steeds meer bezig met hun uiterlijk. Daar zag Nivea een grote potentieel in. Zo komt voor het eerst de eerste mannen verzorgingslijn op de markt. En dat bleek een groot succes te zijn.
- De opkomst en groeibewegingen van de beleveniseconomie:
Een samenleving waarin we niet zozeer nog meer producten en nog meer diensten willen consumeren maar we vooraal ervaringen willen beleven. We zijn op zoek naar persoonlijke en memorabele gebeurtenissen die ons leven een extra dimensie geven.
- The Stress Society. Wat betekent het om in een stress samenleving te leven:
Drukke werkdagen, weinig slaap, alles draait om werk en carrière. Er blijft weinig tijd voor ontspanning. Veel bedrijven spelen daarop in met bijvoorbeeld met antistress producten.
Bron: http://www.signsofthetime.nl/
Geschreven door: Gergana Vartelova