Erwin van Lun volgt de dagelijkse ontwikkelingen in media, marketing en merken en linkt ze aan lange termijn trends. Daarom heb ik bij hem geen trends van het verleden of van het heden. Daarom heb ik 4 van zijn links aan trends uitgewerkt:
Dood spoor
Veel bedrijven en overheden nemen allerlei goedbedoelde iniatieven die niet richting geven voor de toekomst maar oude inzichten in een nieuw technologisch jasje proberen te stoppen. Vaak postkoets-denken.
Ontwikkeling:
Wie bij broadcaster RTL een aflevering van de televisieserie Gooise vrouwen wil zien, kan tegenwoordig ook eerst een interactieve commercial van MS Office doorlopen (via dc). Er bestaan verschillende varianten. Zo is er een variant waarbij je enige minuten kan kijken, maar er is ook een variant waarbij je verplicht bent sommige knoppen aan te klikken. Je moet klikken, anders gaat de commercial niet verder. Op een gegeven moment bedenk je jezelf: waarvoor was ik hier ook alweer? Mochten er nog Gooise vrouwen fans zijn die aan dit totaal ongerelateerde product een positief gevoel overhouden en vervolgens de Office pagina’s in de Microsoft site bezoeken, krijgen vervolgens een BH reclame voorgeschoteld. Microsoft gaf ooit richting aan de verandering van de wereld, maar nu haar strategie is meer te gaan verdienen met advertising, lijkt zij volle kracht vooruit een doodlopende weg in te slaan.
Bron: http://www.erwinvanlun.nl/
Bedrijfsevolutie
Waar merkevolutie zich sterk richt op de buitenkant, de zichtbare zijde van een bedrijf, richt deze categorie zich op de binnenzijde. De strategische stap om iemand aan te trekken van buiten de sector, een fusie, een overname, een strategische samenwerking of een bijzondere wervingscampagne zijn hier een onderdeel van. Maar ook bijvoorbeeld een andere wijze van kennisdeling binnen het bedrijf.
Ontwikkeling:
Emerce, de titel voor het gelijknamig tijdschrift en website en event eDay, heeft zich via een management buy-out losgemaakt van uitgever VNU Media.
Beursgenoteerde bedrijven verdwijnen. We zullen totaal nieuwe concepten gaan zien waarin mensen wel financiële belangen delen, maar die samenvallen met het bestaansrecht van een onderneming: het toevoegen van waarde in het leven van mensen. Alleen dat kan een niet-beursgenoteerde bedrijf waarborgen. Bij beursgenoteerde bedrijven zijn die belangen losgekoppeld en we zien welke problemen daarbij horen.
Kleine merken als Emerce kunnen zich helemaal gaan storten op community facilitatie en zorgen dat mensen werkelijk verder komen in het gebied waarin ze goed willen zijn. Ik zie dan ook een mooie toekomst voor Emerce en een sombere toekomst voor VNU Media.
Bron: http://www.erwinvanlun.nl/
Aantallen en bedragen
Cijfers van veranderd consumentengedrag, resultaten van nieuwe ondernemingen, geldstromen in de wereld die veranderen. Cijfers, getallen, bedragen, dat is waar het bij deze trend om draait.
Social network QZone is 's werelds grootste Social Network. heeft inmiddels meer dan 200 miljoen actieve gebruikers. Lang hadden traditionele merken zoals Citibank grote klantendatabases in de orde van honderden miljoenen. Zij worden nu aan alle kanten voorbij gestreeft door Social Networks die straks meer dan een miljard leden zullen hebben. Uiteindelijk zal de wereld stabiliseren rond enige grote netwerken waarna ze aan elkaar gekoppeld gaan worden.
Categorie merkevolutie:
De wereld verandert, merken passen zich aan. Zelfs het concept van merken is aan verandering onderhevig. Dit wordt uitgebreid beschreven in het boek. Deze categorie was tot augustus 2006 de belangrijkste focus van dit weblog. Het gaat hier om concrete zichtbare veranderingen van merken.
De nieuwe virtuele wereld Me2Everyone geeft aandelen aan de deelnemers. Ieder nieuw lid ontvangt (momenteel) 250 aandelen in het fenomeen. De eerste 100.000 leden ontvingen er nog 1000! Verder doet het ‘tell-a-friend-principe’ de rest, aangezien elke introducé ook nog eens 500 aandelen oplevert (dit waren er 3000). Momenteel liggen er 18 miljard aandelen klaar voor enthousiaste virtuele mensen, dus je hebt nog even tijd. Maar aarzel niet te lang, de eerste 250.000 waren er in drie maanden tijd, in 2013 moet het de best bezochte site ter wereld zijn, gaat het bedrijf naar de Londense beurs en moeten er 100 miljoen spelers actief zijn.
Alleen als het belang van de klant precies samenvalt met de eigenaar van een bedrijf, kan je mooie dingen doen. Aandelenbeurzen zoals we die nu kennen verdwijnen en maken plaats voor dergelijke concepten.
Bron: www.erwinvanlun.nl
Geschreven door: Sandra le Pair