Trends Heden - Reclaim, Retrench, Herstellen en Opnieuw Uitvinden
Popcorn voorspelt dat 2009 zal "een jaar dat gekenmerkt wordt door de ongekende angst, angst en onzekerheid" zal worden. Een jaar waarin we een aantal reacties van de consument op een natie dat heeft ze in de verkeerde richting hebben zien gaan."
Popcorn: "dit is niet een kortstondige correctie, noch een neerwaartse spiraal, het is het einde van de wereld, zoals we die kennen. Wat wij in 2009 moeten besluiten is of wij gewoon zullen toegeven of een nieuwe set met regels en afspraken. Kortom een nieuwe manier om in te stellen van onze prioriteiten zijn.
En wat de nieuwe regels van betrokkenheid zijn? Reclaim, Retrench, herstellen en opnieuw
uitvinden.
Popcorn is ook van mening dat de groeiende macht van het individu vooral aan de vraagzijde van de economie grote veranderingen brengen. Deze macht zal zich daar manifesteren als consumentisme, een toenemende kritische en kwaliteitsbewuste attitude van de consument. Te verwachten is dat deze trend onder meer zal leiden tot een omwenteling op het gebied van reclame. Veel meer dan nu zullen de reƫle producteigenschappen een rol gaan spelen. Reclamemensen zullen moeten leren de werkelijke pluspunten en voordelen van het product, en de positieve hoedanigheden van de leverancier, onder de aandacht te brengen. De consument van morgen eist eerlijke en juiste productinformatie in plaats van nietszeggende of misleidende reclame.
Het consumentisme in Amerika is reeds sterk genoeg om als draagvlak te fungeren voor populaire Tv-programma's waarin oneerlijke reclame en schadelijke producteigenschappen genadeloos aan de kaak worden gesteld. Deze nieuwe golf van consumentisme hebben we vanaf eind jaren zeventig - begin jaren tachtig geleidelijk zien aanzwellen tot een sterke, agressieve beweging.
Ten gevolge van het kritischer en kwaliteitsbewuster worden van de consument kunnen zelfs zeer sterke merken snel naar beneden tuimelen, als ze niet de bij hun imago behorende kwaliteit bieden. Popcorn: "De waarde komt in de plaats van het imago. Kwaliteit in plaats van naam".
De consument van morgen zal bij merkkeuze en aankoopbeslissingen ook zijn of haar maatschappelijke verantwoordelijkheid laten meespelen. Bedrijven moeten het belang van deze vorm van consumentisme naar waarde weet te schatten en er met hun productontwikkeling en algemene bedrijfsbeleid aan tegemoetkomen. Ze is van mening dat de huidige wereldproblematiek maar van korte duur zijn.
Geschreven door: Anne-Roos Hogerwerf