2009: Genoegisme
Micro-trend: Aankoop zeker sparen: Laymeaway (het wegleggen van producten zonder ervoor te betalen).
Maxi-trend: Nieuwe consumptie stijl: Genoegisme: uitstellen van aankopen.
Mega-trend: Financiƫle Crisis.
Iedereen weet ervan, de financiƫle crisis. Volgens Koning leidt dit tot een nieuwe consumptie stijl het genoegisme, het uitstellen van aankopen. Consumeren tot aan de grens van het voldoende. Consumenten schaffen alleen het hoog nodige aan. Duurzaam consumeren. Verschillende (bijna alle bedrijven) proberen hier op in te spelen op het koopgedrag van de consument; het laymeaway concept het wegleggen van producten zonder ervoor te betalen. Zo kunnen consumenten sparen voor dat ze hun aankoop sparen.
Bron: http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=5698
Fase 3 van de Feminisatiegolf (de vrouw is gewoon de vrouw)
Micro-trend: Man moet naast man zijn ook papa, macho, mens en zakenman zijn.
Maxi-trend: Mannen voelen zich onzeker door het repertoire aan identiteit van de vrouw.
Mega-trend: Feminisatie.
Na de 1e fase (de sufragettes) en de 2e fase (de dolle mina's) zijn we bij de 3e fase (de vrouw is gewoon de vrouw) aanbeland. De vrouw doet net zoveel als de man. Ze gaat zelf naar de bouwmarkt om vervolgens zelf te klussen. De vrouw is naast gewoon een vrouw ook een 'mannelijke' kant. Hierdoor moet de man ook vrouwentrekjes toe gaan kennen; de gevoelige kant. Mannen voelen zich onzeker door het repertoire aan identiteit van de vrouw. Hierdoor moet de man verschillende rollen aan gaan nemen als de papa, de macho, een mens en zakenman zijn.
Bron: http://www.dewalhoeve.be/upload/Move%20februari%202008.pdf
Geschreven door: Patricia Valstar
Fase 3 van de Feminisatiegolf (de vrouw is gewoon de vrouw)
Micro-trend: Man moet naast man zijn ook papa, macho, mens en zakenman zijn.
Maxi-trend: Mannen voelen zich onzeker door het repertoire aan identiteit van de vrouw.
Mega-trend: Feminisatie.
Na de 1e fase (de sufragettes) en de 2e fase (de dolle mina's) zijn we bij de 3e fase (de vrouw is gewoon de vrouw) aanbeland. De vrouw doet net zoveel als de man. Ze gaat zelf naar de bouwmarkt om vervolgens zelf te klussen. De vrouw is naast gewoon een vrouw ook een 'mannelijke' kant. Hierdoor moet de man ook vrouwentrekjes toe gaan kennen; de gevoelige kant. Mannen voelen zich onzeker door het repertoire aan identiteit van de vrouw. Hierdoor moet de man verschillende rollen aan gaan nemen als de papa, de macho, een mens en zakenman zijn.
Bron: http://www.dewalhoeve.be/upload/Move%20februari%202008.pdf
Geschreven door: Patricia Valstar