Trends Heden - Dematerialisering en Socialisering

Dematerialisering

Micro-trend: Producten die je een gevoel geven

Tegenwoordig zijn er veel producten op de markt gebracht die alle zintuigen kunnen verwennen. De consument staat open voor producten en bijzondere ervaringen. Eten is niet gewoon eten, maar het is een bijzondere zintuiglijke ervaring. De parfum is niet zo maar een parfum, het geeft je een gevoel, een belevenis.

Een goed voorbeeld vanuit de markt is de lamp van Philips Living Colors. Alles bij Living Colors draait om gevoelens, belevenis en herinneringen. (What color is a good memory/ a lazy Sunday/ love?)



Maxi-trend:
Zintuigelijke prikkels
Wij horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Onbewust communiceren we constant met onze omgeving. Wij merken het misschien niet, maar veel bedrijven spelen daar op in. In elke advertentie die we zien, maakt de adverteerder gebruik van stimuli. Zintuiglijke prikkels waarmee emoties en gevoelens kunnen worden opgeroepen. Stimuli activeren onze zintuigen. Ook in vele winkels bijvoorbeeld maakt men gebruik van verschillende luchtjes en muziek, die de stemming van de consument beïnvloeden.

Mega-trend: Dematerialisering
Dematerialisering betreft een omslag van materialisme. Waar het decennia lang draaide om alleen het verkrijgen van alles wat materieel is.
Tegenwoordig woont men in welvaart. We kunnen bijna alles kopen van wat de markt aan ons biedt. Er is een verschuiving te zien van kwantiteit naar kwaliteit, van materieel naar immaterieel. Nu gaat het om ervaring, visie en inspiratie.In een maatschappij waar alles te koop is, zijn niet producten, maar ervaringen en belevenissen schaars. Bij fabrikanten staat niet langer het maken van producten centraal, maar het creëren van mogelijkheden en van belevenissen.

Socialisering

Micro-trend: DieRbaren
Honden en katten zijn niet meer dieren die je met een reden aanschaft zoals bewaking of het vangen van muizen. De huisdieren worden gezien als een familielid, ze hebben een belangrijke plek in de hart van hun baasjes. Voor veel mensen die dupe zijn geworden van de steeds vervagende trend Individualisering (oftewel van enkele aspecten van deze trend), is de huisdier een kind, een maatje geworden. Denk aan bijv. oudere mensen die alleen wonen.

Dieren krijgen een menselijk gezicht in de ogen van hun baasjes. We zien steeds meer en meer kledingzaken voor honden en katten verschijnen waar je merkkleding en accessoires zoals sieraden, hoedjes etc. voor
je hond kan kopen. Ook zien we steeds meer honden en katten voer, die niet zo maar een eten is, maar een gezonde ( en waarschijnlijk smakelijker maaltijd voor je dier) maaltijd.
Goede voorbeelden zijn de reclames van Sheba of Wiskas.

Maxi-trend: Behoefte aan samenzijn

Er is behoefte ontstaan naar het samenleven (met elkaar). Iedereen krijgt meer behoefte om samen te zijn en leuke dingen te gaan doen. De familiebanden spelen opnieuw een belangrijke rol. Er ontstaan ook nieuwe banden met ‘nieuwe’ mensen, niet alleen familie of al bestaande vrienden. Bijvoorbeeld blind dates, of contacten via internet etc. Mensen verlangen naar onderling contact en een gevoel van verbondenheid. Ze willen niet eenzaam en geïsoleerd zijn.

Mega-trend:
Socialisering
Vanaf de jaren zestig, zeventig, beïnvloedt de megatrend individualisering ons leven. Het gaat vandaag niet zo zeer om de vraag hoe we onze individuele wensen kunnen vervullen, maar hoe we bij elkaar kunnen komen. Dat heeft natuurlijk een flexibele vorm, waarbij iedereen het op zijn eigen manier doet.

Geschreven door: Gergana Vartelova