Goede Conceptlancering - Red Bull



Een voorbeeld van een goede lancering is dat van Red Bull. Dit drankje werd vrijwel direct bekend om zijn slogan: 'Red Bull geeft je vleugels' en de iets minder bekende 'Red Bull stimuleert lichaam en geest'.
Dit is een drankje dat nagenoeg in alle situaties kan worden gedronken: bij het sporten, op het werk, tijdens het studeren of tijdens het stappen in combinatie met wodka.
Mensen die meer energie nodig hebben, kennen de waarde van Red Bull. En dat aantal mensen neemt nog elke dag toe. Het recept kwam aanvankelijk uit Azië en werd later aangepast. Red Bull heeft in eerste instantie geen gebruik gemaakt van reclame op televisie. Ze hebben het heel erg van hun mond- tot mond reclame gehad. De lancering is mede ook door universiteiten bekend geworden. Denk hierbij aan de vele discussies over dit drankje omdat er teveel cafeïne en tauriene in zou zitten en niet goed voor de mens zou zijn. Een aantal instellingen heeft zelfs regelmatig de geldwaarde van Red Bull proberen te bepalen. Red Bull vindt dat telt wat de klant vindt van Red Bull wanneer hij/zij een blikje vasthoudt.
Ook de reclame’s zijn herkenbaar. Vaak worden dezelfde beelden in beeld gebracht en de sterke slogan’s verwoord.
Dankzij grote inspanningen in de markt kan Red Bull zich sterk afzetten tegen de concurrentie: Het Motto’’ Vaak gekopieerd, nooit geëvenaard’’ vat deze situatie zowat samen.
Dat het concept geslaagd is, blijkt nog meer uit de events die Red Bull nu organiseert. Denk aan RedBull Air Series en de Formule 1-teams Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso. De firma werd actief binnen de Formule 1 door het opkopen van Jaguar Racing en het Minardi-team. Daarnaast is ze ook eigenaar van drie voetbalteams, de Oostenrijkse voetbalclub Red Bull Salzburg die in de hoogste divisie speelt en de Amerikaanse club MetroStars die nu Red Bull New York heet. En de in de vijfde klasse uitkomende SSV Markranstädt die nu RB Leipzig heet.
Kortom, wie had kunnen bedenken, dat een drankje uitgebracht door Dietrich Mateschitz, die zelf de Aziatische variant Krating daeng gebruikte voor meer energie, zo een gigantisch goed concept zou zijn!

Geschreven door: Anne-Roos Hogerwerf