Goede Conceptlancering - Idols
Idols is een talentenjachtprogramma op televisie van de Nederlandse commerciƫle zender RTL4, dat in het najaar 2002 van start ging. Dit programma is een Nederlandse versie van het Britse programma Pop Idol. Binnen vijf afleveringen bereikte het programma een kijkdichtheid van twee miljoen kijkers per aflevering. Na het eerste seizoen werden er nog drie Idols-seizoenen uitgezonden.
Het programma genereerde in 2002 flinke inkomsten voor de producenten, door sponsorcontracten, merchandising en doordat kijkers tegen betaling konden meestemmen per telefoon en SMS.
Idols is een zoektocht naar de persoon die, volgens de makers en platenmaatschappij, alle kwaliteiten van een echt idool heeft en daarmee een platencontract wint. Dit was een heel nieuw concept. Nog nooit was er zo een grootschalige talentenjacht geweest. Rtl 4 introduceerde het programma met een korte reclame waarin mensen met talent werden opgeroepen om auditie te komen doen.
En veel mensen kwamen auditie doen. Maar niet alleen talentvolle mensen. Ook mensen die over minder talent beschikten waagden een gokje. En vooral dat sloeg aan bij het publiek. De auditierondes, waarin veelal de rampzalige audities uitgezonden werden, waren bij de kijker favoriet.
Er is niet veel bijzondere reclame gemaakt voor het programma idols, maar het concept sloeg aan bij de kijkers, want er zijn zoals al eerder vermeld nog 3 idols seizoenen geweest. Ook kwamer er nog andere soortgelijke programma’s zoals so you wanne be a popstar, x-factor en de dansvariatie so you think you can dance.
Geschreven door: Sandra le Pair