Conceptontwikkelaar - Fleur Bakker
evenementen. In haar werk staat ontmoeting en het betrekken van mensen en omgeving
centraal. Zo ontwikkelde ze festival Barbies en Bommen op asielzoekerscentra en
containerpresentaties met bewoners uit Amsterdam Noord en kunstenaars voor Over 't IJ
Festival. Daarnaast initieerde ze samen met videokunstenaar Nosrat Mansouri Meeting Point, een project waarin jonge vluchtelingen mensen uit het bedrijfsleven coachen. Ze werkte o.a. voor Paradiso-Melkweg Productiehuis, VPRO, Don't Hit Mama, Acht voor Ruimte, Urgenda en de Nationale Stichting ter Bevordering van Vrolijkheid. Ze is medeoprichter van de nieuwe organisatie Meneer de Leeuw. Vanuit Meneer de Leeuw zet ze haar inlevingsvermogen, creativiteit en ervaring in om mensen uit hun comfortzone te halen om zo tot nieuw inzicht te komen en tot actie over te gaan.
Bron: http://www.meneerdeleeuw.nl/site.php?pagina=wiekent&lang=ned
Geschreven door: Sandra le Pair
Concepten van het Heden - Blackberry, Hyves
De Blackberry
De BlackBerry bestaat uit twee varianten. De BlackBerry Enterprise-variant en de BlackBerry Internet Services-variant.
De BlackBerry kwam in opspraak na speculaties over de Amerikaanse regering die de BlackBerry stelselmatig zou afluisteren. Frankrijk heeft als reactie daarop de BlackBerry voor regeringsambtenaren in de ban gedaan. In Nederland stelde Wouter Bos dat als stelregel afgesproken is dat de BlackBerry nooit voor het verzenden van vertrouwelijke informatie gebruikt zal worden.
De blackberry is inmiddels niet meer alleen populair voor zakelijk gebruik maar ook erg populair onder jongeren. Vele telefoon merken hebben inmiddels telefoons op de markt gebracht die een blackberry uitstraling hebben om zo in te spelen op deze populariteit.
Hyves
Door toenemende populariteit en uitbreiding van diensten heeft de site sinds zijn driemiljoenste gebruiker opvallend vaak performanceproblemen, wat zich uit in niet-werkende links en langzaam laden van pagina's.
Veel bekende Nederlanders hebben een profiel op hyves. Zo zijn er politici die een profiel hebben en kunnen artiesten hyves gebruiken om zichzelf te promoten.
Op 13 december 2007 werd hyves benoemd tot de populairste site van 2007.
Fout Concepten - 80 km zone bij Den Haag
Bron: http://www.rijles.nl/index.php?tab=home&item=nieuws&artikel=244
Geschreven door: Sandra le Pair
Belangrijk Concept uit het Verleden - De Film
In de cinematografie gaat het over vastgelegde beelden, vervaardigd door de inwerking van licht op een lichtgevoelige laag op een lange filmstrook, die door de filmcamera rolt tijdens het opnemen. Hierbij werd voorheen ook gebruik gemaakt van optische geluidopnames op de filmstrook. In het hedendaagse filmproces wordt het geluid echter vrijwel uitsluitend digitaal opgenomen (afgezien van enkele experimentele films of lowbudgetproducties met verouderde apparatuur). Ook digitale beeldopnames worden gewoonlijk film genoemd.
Een film of rolprent is een verhaal dat wordt uitgebeeld in een serie snel opeenvolgende stilstaande beelden. De snelheid waarmee de beelden worden geprojecteerd is zodanig dat deze beelden mede door de nawerking van elk beeld op het netvlies een vloeiende en continue beweging lijken te vormen. De bijbehorende kunstvorm wordt cinematografie genoemd.
De filmindustrie begon met films in zwartwit zonder geluid, beter bekend als de stomme film. Later kwam de geluidsfilm, gevolgd door de kleurenfilm. De meeste films worden in een bioscoop vertoond met behulp van een filmprojector. Meer en meer wordt echter digitale projectie gebruikt en deze wordt geacht de klassieke filmprojectie in toekomst geheel te vervangen. Er worden (vooral in Nederland) ook veel televisiefilms gemaakt die bedoeld zijn voor uitzending op televisie, maar die vaak eerst een aantal weken in de bioscoop worden vertoond. Digitale filmprojectie maakt het ook mogelijk dat deze makkelijk op een dvd gebrand kan worden en deze thuis kan worden afgespeeld.
Belangrijk Concept uit het Verleden - Vespa Scooter
Oorspronkelijk was Piaggio een (oorlog)vliegtuigbouwer die na de Tweede Wereldoorlog geen vliegtuigen meer mocht bouwen. Daarom besloot de Piaggio directie om hun productielijn om te vormen tot een scooterfabriek. Zij speelden direct in op de wensen, namelijk: eenvoudige transportmiddelen in een naoorlogs gebied. Vele vliegtuigonderdelen werden aanvankelijk gebruikt: zo was het voorwiel het neuswiel van de vroegere vliegtuigen bijvoorbeeld. Al snel werden deze scooters - ontworpen door Corradino d’Ascanio - populair in Italië.
Tegenwoordig is Vespa weer opnieuw in de markt gezet. Een aantal jaar geleden begon het vooral in Nederland in de grote steden zoals Amsterdam weer helemaal op te komen. Een Vespa is tegenwoordig ook niet meer weg te denken uit het straatbeeld van Amsterdam en andere grotere steden. We hebben het hier dus over een herlancering van een product. Ook werd de naam Vespa vanwege de bekendheid en de vaak positieve connotatie vaak gelinkt aan andere producten die niet zozeer met scooters te maken hadden. Hierdoor is de hele Vespa Lifestyle ontstaan. Vespa geeft op haar eigen website het volgende aan: ‘Het is een moderne mythe, een fashion statement, een persoonlijke uitdrukking. Het is een lifestyle geworden’.
De Vespa, die zoals al eerder vermeld tegenwoordig meer een gadget is geworden in de grote steden heeft haar succes te danken aan een aantal hedendaagse trends. Voorbeelden hiervan zijn de keuze voor een alternatief vervoersmiddel in de steden, het combineren van het gemak van de auto en de snelheid van de fiets, conservering, nostalgie, het terughalen van herinnering aan vroeger en films. Op de Vespalifestyle website is het mogelijk om je eigen Vespa scooter samen te stellen. Dit speelt weer in op de trend, individualisme. Door je eigen scooter te ontwerpen onderscheid je je van de massa, dit is iets wat veel mensen tegenwoordig aanspreekt.
Geschreven door: Sanne Mintjes
Foute Concepten - De Oranje-Duitse Helm
Ik vind het nog al logisch dat deze helm de stadions in Duitsland niet heeft gehaald. Ook ik vind hem provocerend en kwetsend. Ook al is het als een soort van grap naar de organisator, toch vind ik het te kort door de bocht. Als ze Duitsland voor gek hadden willen zetten hadden ze dat net zo goed met een Braadworst en een pul met bier kunnen doen.
Conceptontwikkelaars - John de Mol
In 1994 fuseerde De Mol met Joop van den Ende. Endemol was geboren. Het bedrijf wist het al snel te schoppen tot een van de meest toonaangevende productiebedrijven van Europa. Big Brother betekende voor Endemol uiteindelijk de absolute wereldwijde doorbraak. Hierdoor gingen met name de deuren in Amerika en Groot-Brittannië definitief open.
Niet veel later meldden zich al de eerste potentiële kopers voor het bedrijf van John de Mol en Joop van den Ende. Het Spaanse telecombedrijf Telefonica betaalde uiteindelijk 5,5 miljard euro voor het productiebedrijf uit Hilversum en maakte van de oprichters miljardairs.
Sinds begin 2007 had Telefonica haar aandeel van 75% in Endemol in de verkoop staan. Een combinatie van de investeringsmaatschappijen van John de Mol en Silvio Berlusconi hebben dit belang gekocht voor € 2,63 miljard op 14 Mei 2007
Na de verkoop houdt De Mol zich bezig met zijn mediaonderneming Talpa Media (Latijns voor "mol") en wil hij een grote speler worden in het bedenken en produceren van televisieformats. Sinds de verkoop van Endemol is John de Mol via Talpa Media ook op televisiegebied weer actief. Daarom startte hij 12 augustus 2007 een nieuwe televisiezender genaamd ‘’Talpa".
Sinds december 2006 heette het kanaal geen Talpa meer maar 'Tien (televisiezender)’. De kijkcijfers bleven echter achter bij de verwachtingen en uiteindelijk verkreeg De Mol via een assetdeal een aandeel van 26,3% in RTL Nederland. In ruil voor het aandeel in RTL Nederland zijn Radio 538 en enkele onderdelen van de televisiezender Tien naar RTL gegaan. In veruit de meeste huiskamers heeft Tien plaats gemaakt voor RTL 8. Op 17 augustus 2007 was de laatste uitzending van Tien.
Concepten van John de Mol:
· Big Brother
· De Gouden Kooi
· Medisch Centrum West
Geschreven door: Sanne Mintjes
Concepten van het Heden - Lowbudget Vliegen met Ryanair, Interactieve Televisie
Lowbudget Vliegen met Ryanair
Deze vliegmaatschappij werd in 1985 opgericht door de Ierse zakenman Tony Ryan. Men startte als een ‘reguliere’ maatschappij maar veranderde al na een aantal jaren van concept, en ging zich richten op de in Europa nieuwe markt van low-cost vluchten volgens het zogenaamde no-frills* concept. Hiermee kopieërde men de succesformule van Southwest Airlines uit de VS.
Ryanair is één van de weinige winstgevende low-cost airlines. Door het no frills-concept is er geen overbodige luxe aan boord van het vliegtuig. Hierdoor kunnen de prijzen laag gehouden worden. De maatschappij haalt haar winst uit de extra diensten die ze leveren. Voor alle extra’s moet worden betaald, bijvoorbeeld het inchecken van bagage, het inchecken op de luchthaven, priority boarding*, creditcardtoeslag en het kopen van eten of drinken in het vliegtuig. Ook is Ryanair een vliegend reclamebord. Zowel op de buitenkant als in de binnenkant wordt volop reclame gemaakt. Zo wordt op de bekende doekjes op de hoofdsteunen regelmatig reclame gemaakt voor hotels en websites. En doordat verreweg het grootste deel van de verkoop, maarliefst 98% via de website gaat, wordt ook op deze site volop reclame gemaakt voor verschillende diensten. Van skivakantie’s tot aan online gokken. Ook hier wordt door Ryanair aan verdient, zodat de kosten voor de passagiers relatief laag kunnen blijven.
Op de afbeelding is goed te zien dat de passagiersaantallen de afgelopen 10 jaar flink zijn gestegen. Dit heeft denk ik te maken met de trend dat mensen wel op vakantie willen, maar niet te veel geld uit willen geven aan de vliegreis er naar toe. Waarom meer betalen? Ik kan me goed voorstellen dat men er steeds vaker voor kiest de luxe achterwege te laten. Vooral voor de ‘kortere’ vluchten. Ryanair maakt dan ook alleen maar continentale vluchten. Dit maakt Ryanair tot een succesvol concept.
* Het no frills-concept is een economisch begrip waarmee een product of dienst wordt aangeduid waarvan de niet-essentiële onderdelen (de zogenaamde "fratsen") zijn verwijderd. Men gaat bij dit concept uit van het principe dat als men de fratsen weglaat, dit tot lagere prijzen leidt. Het no frills-concept wordt in diverse bedrijfstakken toegepast, waaronder de luchtvaart, supermarkt, reisbranche en autoindustrie.
* Omdat Ryanair geen gebruik maakt van toegewezen stoelnummers, moeten de passagiers zelf de zitplaatsen verdelen. Door het bijboeken van priority boarding mag je eerder dan de andere passagiers het vliegtuig in, om zo als eerste een zitplaats te bemachtigen.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ryanair
Geschreven door: Sanne Mintjes
Interactieve Televisie
Ook is de tijdperk van het opnemen met de videorecorder verleden tijd. Je hoeft niet langer je favoriete programma’s te missen. Als het even niet uitkomt druk je op een knop en je ontvanger neemt het op, of je televisie pauzeert het programma.
Er zijn twee verschillende soorten van interactief televisie kijken.
- Interactiviteit via de zender
- Interactiviteit via de programmamaker
Interactiviteit via de zender
De kijker kan bepalen welke inhoudt hij/zij wil ontvangen. Een voorbeeld hiervan is het opvragen van een gemist programma.
Interactiviteit via de programmamaker
Hiermee kan de kijker informatie terugsturen naar de programmamaker. Dit kan handig zijn tijdens opiniepeilingen of stemmingen. Een programma dat hier gebruik van maakt is onder andere So you think you can dance.
Een vergelijking tussen analoge televisie en interactieve digitale televisie.
Bron: http://nl.wikipedia.org/Interactieve_televisie
Geschreven door: Sanne Mintjes
Belangrijk Concept uit het Verleden - De Mobiele Telefoon
In de jaren '70 ontstonden de autotelefoonnetwerken. De netwerken gebruikten aanvankelijk frequenties van ca. 150 MHz, later ca. 450 MHz en tenslotte ca. 950 MHz. De netwerken waren analoog; er werd gebruikgemaakt van frequentiemodelatie en iedereen met een simpele ontvanger kon meeluisteren.
Vanaf 1980-1993 zijn er zogeheten ATF ontwikkelingen geweest. Dit waren netwerken met een beperkt aantal abonneehouders simpelweg omdat er niet meer ruimte op het netwerk was.
Vanaf 1993 is het GSM netwerk ontstaan. Dit netwerk gebruiken wij heden ten dage nog steeds. Hierdoor is de mobiele telefoon niet meer weg te denken uit ons straat beeld. We kunnen nu overal en altijd bereikbaar zijn. Verder wordt de mobiele telefoon allang niet meer gebruikt voor bellen en smsen alleen. Je kan er foto's mee maken, MP3's op beluisteren en sinds kort kun je er zelfs tegen een goede prijs mee internetten.
Geschreven door: Anne-Roos Hogerwerf
Foute Concepten - Groene Heinz Ketchup
Helaas werd groene ketchup gezien als "vies" en "onsmakelijk". Kinderen kon het inderdaad niet veel schelen, maar ja, de smaak was toch hetzelfde. Het concept is gefaald op het feit dat Heinz toch de invloed van kinderen heeft overschat. Want ja, het blijven de ouders die de boodschappen doen.
Geschreven door: Anne-Roos Hogerwerf
Concepten van het Heden - Digitale Camera
Door middel van de hevige concurrentie op digitaal camera gebiedt is de prijs/kwaliteit verhouding prima. Veel mensen, jong, oud, partygangers, ouders, iedereen heeft zo'n camera. Je kunt je foto's gelijk na het maken terug kijken. Goedkeuren of wissen, het is aan jou. Ook heb je je foto's zo op de computer. Je hoeft geen week meer te wachten op je fotorolletje om te zien of je foto's überhaupt gelukt en leuk zijn.
Door de opkomst van de digitale camera verdwijnt de film als medium van het toneel. Er zijn zoveel voordelen met een digitale camera boven een film camera.
Een nadeel is er wel te vinden. Dat is de sluitingstijd met de digitale camera. Dit maakt opzich niet veel uit, behalve bij cruciale momenten als sportevenementen. Zo blijft er op gebeid van de digitalie fotocamera's nog wel wat te ontwikkelen.
Conceptontwikkelaars - Harry Roetert
Harry Roetert is opgegroeid op een boerderij en is hierdoor niet alleen conceptontwikkelaar maar ook schilder van aardse elementen. Zijn missie is om zijn unieke talenten en eigenschappen te ontdekken, te ontwikkelen en zodanig te gebruiken dat er een meerwaarde ontstaat voor hemzelf en voor de maatschappij. Deze bekende conceptontwikkelaar doet zijn werk met een creatieve kijk.
Naast conceptontwikkelaar is hij ook kunstenaar. Door zijn creativiteit is hij in staat telkens nieuwe concepten te vinden en deze te ontwikkelen. Zijn werk bestaat voornamelijk uit het opstellen van internetstrategiën, keuzes maken uit types websites, het opzetten van webstructuren, projecten begeleiden bij een bouwproces en het opzetten van organisatie structuren.
Roetert is een veel gevraagd conceptontwikkelaar omdat hij de concepten niet alleen ontwikkeld, hij begeleid ook de loop van de concepten gedurende een langere periode. Mocht de ontwikkeling van een concept niet goed lopen, zorgt Harry Roetert voor een nieuwe, soepelere ontwikkeling die beter bij het concept past. Door zijn kennis treed hij vaak op als coach om mensen te begeleiden tijdens de lancering van het concept.
Harry Roetert is dus een man met een missie. Hij heeft al veel werkervaring en een aantal internetconcepten op zijn naam staan. Zijn werkervaring is :
1989 – 1993: bedrijfsadviseur bij DLV Adviesgroep
1993 – 1995: senior adviseur economie bij DLV Adviesgroep
1995 - 1997: senior adviseur strategie en projectencoördinator bij DLV Adviesgroep
1997 - 2003: innovatie-adviseur bij Innovatiesteunpunt Wageningen
2003 - nu: productontwikkelaar bij Vrienden van het Platteland
Harry Roetert specialiseert zich in twee soorten concepten. Namelijk internet concepten en communicatie concepten.
Vooral internetconcepten zijn zijn specialiteit. Een paar voorbeelden hiervan zijn:
- Het opstellen van internetstrategieën van de bedrijfsstrategie
- Het opzetten van webstructuur en klikpaden,
Maar ook in communicatieconcepten heeft hij wat goede dingen gedaan zoals:
- De conceptontwikkeling en de opzet van symposia en thema dagen
- De keuzes van communicatiemiddelen en mediamixen.
Geschreven door: Anne-Roos Hogerwerf
Belangrijk Concept uit het Verleden - De Computer
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_computer
Geschreven door: Patricia Valstar
Concepten van het Heden - Ipod, eReader
De iPod is niet meer uit het straat beeld. Jongeren, ouderen vele lopen met een iPod. De iPod in vele soort, maten en kleuren. Elke nieuwere versie met nog meer mogelijkheden en nog meer beschikbare geheugen. Het concept/idee komt van Tony Fadell een oud werknemer van Philip. Deze man nam in 2001 zijn idee mee naar Apple.
De iPod is ontstaan vanuit het idee een draagbare mp3 te ontwikkelen. De achterliggende gedachte: een muziekspeler ontwikkelen waarmee grote muziekcollecties eenvoudig mee te nemen en te beheren was. De iPod in combinatie met iTunes groeit uit tot een van de populairste muziekspelers te wereld.
Bron: http://macwereld.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1932&Itemid=1
eReader
Een eReader, het nieuwe boek van deze tijd. Oftewel het digitale boek. Verschillende soorten media kunnen gelezen worden via een eReader. Het is mogelijk om kranten, tijdschriften en boeken te lezen via dit apparaat. Daarnaast kunnen ook verschillende bestanden worden uitgewisseld. Ook kan er op getekend worden en opgeslagen worden in JPEG. En tijdens het lezen kan ook aantekeningen worden gemaakt. Het verschil met een computer of een laptop is de verlichting. In plaats van een LCD-Scherm heeft een eReader een e-inkt scherm wat het lezen aangenaam maakt.
Ongeveer drie jaar geleden is de eReader en eBook op de markt gebracht door Sony en Bol.com.
Het idee achter de eReader is het besparen van de zware tassen die vol met leesboeken zitten. Daarnaast is de achterliggende gedachte het besparen van de vele bomen die worden gekapt voor het papier verbruik. Door de komst van eReader zal het papier gebruik verminderen.
Bron: http://www.managersonline.nl/weblog/619/papierloos-kantoor-houden-met-een-e-reader.html
Bron: http://www.bol.com/nl/m/klantenservice/klantenservice-digitale-boeken/index.html#wat-is-een-digitaal-boek
Geschreven door: Patricia Valstar
Foute Concepten - Rookpalen op NS-Stations
De voorlopende trend is de slechte invloed van roken en natuurlijk het lastig vallen van niet-rokers met de slechte rook afkomstig van de sigaret. Daarnaast komt dit concept voor uit het feit dat er niet meer gerookt mag worden op openbare gelegenheden, het rookverbod. Ooit is de rookpaal bedacht om zo het lastig vallen van niet-rokers door middel van stank en rook te voorkomen. Het leek een leuk idee, niet-roker worden niet meer lastig gevallen en rokers hebben een asbak om hun sigaret op af te tikken. Ondanks dat het idee heel mooi is is het concept toch een mislukking.
Waarom? Juist door de komst van de rookpaal is de stank toe genomen. Dit door de het samen smelten van de filters en de as van de sigaret. Daarnaast gaat de paal zelfs roken met als gevolg: de rokende paal.
Vaak moet men ook nog eens langs de rookpaal lopen om verder op het perron te komen. Dus men moet als nog door de stank en de rook heen om bij de trein te kunnen komen.
Het laatste min punt aan de rookpaal is dat het concept totaal geen zin heeft. Het rookverbod geldt voor openbare gebouwen. Dit geldt niet voor de NS-Stations alle perrons zijn in de openbare lucht waardoor de niet-rokers weinig last zullen hebben van de rook. De rookpalen zijn dus meer een last als een oplossing voor de niet-rokers.
Bron: http://mijn-kijk-op.infonu.nl/auto-en-vervoer/23963-rookpalen-op-ns-stations.html
Geschreven door: Patricia Valstar
Conceptontwikkelaar - Joop van den Ende
Het begint bij Bassie en Adriaan. Een idee van Van de Ende wat hem als theater producer voor de televisie maakt. In 1978 ontstaat het Circus Bassie & Adriaan maar doordat Joop van den Ende te weinig tijd heeft en dus keuzes moet maken houdt Circus Bassie & Adriaan al na 2 jaar op te bestaan. Toch was het idee van Joop van den Ende was nog niet zo een heel slecht idee, Bassie en Adriaan gingen op eigen beheer verder met de theatervoorstellingen en televisieprogramma's wat tot een succes leidt.
Joop van den Ende gaat door met het maken van verschillende televisieprogramma's. Zo ontstaan programma's als de Mini Playbackshow, de Soundmixshow en de Supriseshow. Maar ook Goede Tijden Slechte Tijden, Onderweg naar Morgen, Vrienden voor het Leven, Goudkust en Benelux Next Topmodel.
In 1989 start Joop van den Ende zijn eigen televisiezender TV10 maar deze zender krijgt geen mogelijkheid om uit te zenden op de Nederlandse televisie. Van de Ende gaat het proberen bij RTL Veronique.
In 1994 gaat Joop van den Ende samen werken met zijn grootste concurrent John de Mol met als resultaat Endemol, ontwikkelaar en producent van entertainment voor televisie en interactieve netwerken.
In 1991 produceert Joop van den Ende zijn eigen musical The Phantom of The Opera. Sinds 1993 opent hij het Circus Theater in Scheveningen waarin hij al vele succesvolle musicals heeft geproduceerd waaronder Tarzan.
Sinds 1999 richt Joop van den Ende zijn eigen bedrijf Stage Entertainment dat musicals en andere voorstellingen produceert. Daarnaast houdt het bedrijf zich bezig met het (ver)bouwen van theaters.
Joop van den Ende is een goed voorbeeld van een conceptontwikkelaar hij heeft veel verschillende televieprogramma's en musicals op zijn naam staan. Daarnaast is heeft hij veel uitvinden/verbeteringen gemaakt voor het theater en podium (constructies). Joop van den Ende heeft zeker niet stil gezeten wat betreft zijn ontwikkelingen in de entertainment wereld, en dat zorgt voor succes.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stage_Entertainment
Bron: http://www.endemol.nl/
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Joop_van_den_Ende
Geschreven door: Patricia Valstar
Conceptontwikkelaar - Fung Zhu
Feng Zhu is een beroemde conceptontwikkelaar. Hij heeft al langer dan 12 jaar meegewerkt aan de meest kwalitatieve projecten in de entertainment industrie. Door zijn brede kennis en ervaring op het gebied van design heeft hij veel bereikt, van vele grote hitfilms tot triple-A games, memorabele TV reclames tot speelgoed design.
Feng Zhu is ook oprichter van zijn eigen design bedrijf Feng Zhu Design (FZD) en hij heeft klanten zoals: Microsoft, Electronic Arts, Sony, Activision, Industrial Light-Magic, NCSoft, Warner Brothers, Lucasfilm, Bay Films, Epic Games en vele andere top studio’s.
In Hollywood heeft hij gewerkt met werelds grootste producenten zoals: George Lucas, Steven Spielberg James Cameron en Michael Bay.
Recente projecten van hem zijn o.a. de Teenage Mutant Ninja Turtles movie, Star Wars Episode 3 en de Hollywood mega kaskraker Transformers.
In 2006 werd Feng Zhu de mede oprichter van Possibility Space Inc.. PSI is een game ontwikkelaars studio met de hoofdkantoor in Beijing, China. PSI is erop gericht om hoge kwaliteit (gratis) spelletjes te maken voor de westerse markt. Zijn brede ervaring in video games en feature films design maakt hem een van de meest gevraagde concept ontwikkelaars in de wereld.
In 2003 heeft Feng Zhu in samenwerking met Gnomon Workshop de eerste Industiele design training op DVD gemaakt. De lancering van deze Dvd’s was extreem goed ontvangen en wereldwijd verkocht. Vele scholen en studio’s gebruiken nu deze Dvd’s als extra lesmateriaal.
Bron: http://www.fengzhudesign.com/
Bron: http://www.thegnomonworkshop.com/gallery/zhu.html
Geschreven door: Gergana Vartelova
Trends Toekomst - 2020: Mediacompletionouwen
Sinds de uitvinding van de elektriciteit is er al begonnen met het bouwen van een virtuele wereld om ons heen. In die wereld kunnen we dingen ervaren wanneer wij willen en waar wij dit willen. Stapje bij stapje creëren wij deze wereld. Radio was er een onderdeel van, telefoon en televisie volgden. Eigenlijk vallen alle digitale vorderingen hieronder. In de komende jaren zullen steeds meer nieuwe digitale schermen worden ontworpen. Wat zij allemaal gemeen zullen hebben is hun reactie op ons. Op wat we zeggen, hoe we eruit zien, op onze lichaamstemperatuur, op onze gedachten en zelfs op de manier waarop we lopen. Ze zullen niet meer reageren op wat we typen en aanklikken met de muis, want computers zullen geen muis en toetsenbord meer hebben. De nieuwe stijl schermen geeft ons het gevoel dat ze een raam zijn naar een doos, waarin zich een eindeloze virtuele wereld bevindt, gewoon geïntegreerd in de fysieke wereld gewoon door het raam.De ervaringen met deze wereld zullen zo realistisch als mogelijke zijn. Grotere schermen, matchende lichten en holografische projecties zijn hier een onderdeel van. Maar onze andere zintuigen(horen, ruiken en proeven) worden ook gestimuleerd. Op de lange termijn worden deze ervaringen gecontroleerd door microschermen in contactlenzen en diep in de oor geplaatste oordoppen. Behalve dat deze zeer klein zijn, zullen deze micro-devices zo functioneel zijn dat we geen telefoon meer nodig zullen hebben.
Geschreven door: Sandra le Pair
Trends Toekomst - Visie Faith Popcorn over de Toekomst
Binnen tien jaar, zo voorspelt Faith Popcorn, zullen de bedrijven die er het best in geslaagd zijn hun marketing op vrouwen te richten, marktleider zijn in iedere belangrijke sector. Popcorn noemt deze trend evaluatie en beschrijft in haar boek wat de vrouwelijke consument echt raakt en hoe bedrijven een winstgevende en langdurige relatie met hun belangrijkste consumenten - vrouwen - kunnen opbouwen. Volgens Popcorn is het probleem dat de marketingwereld nog steeds gedomineerd wordt door mannen en dat deze mannen erg veel moeite hebben met het erkennen dat men mannen en vrouwen qua marketing anders zou moeten benaderen.
Verder voorspelt Popcorn dat door verdere ICT ontwikkelingen er in de wat verdere toekomst de opkomst van de "virtuele supermarkt", de mogelijkheid om op afstand "rond te wandelen" in een virtuele omgeving die er bijvoorbeeld uitziet als een gezellige boerenmarkt. In deze door de telecommunicatie in de huiskamer gebrachte virtuele realiteit zal een groot assortiment producten bekeken en mogelijk zelfs "betast" kunnen worden. Elektronisch bestelde artikelen zullen vlot worden thuisbezorgd.
Mondialisering, informatisering en consumentisme vormen de richtinggevende basistrends van de huidige tijd.
Geschreven door: Anne-Roos Hogerwerf
Trends Toekomst - The Future Summit, 2007: ClassicA (Herman Konings)
The Future Summit
Mega-trend: Te weinig arbeidskrachten
Maxi-trend: Meer ouderen dan jongeren.
Micro-trend: One-Child Policy.
Herman Konings voorspelt voor verder in de toekomst dat er te weinig arbeidskrachten zullen zijn. Dit komt door dat het aantal senioren stijgt, en de groei van het aantal jongeren daalt. Een oorzaak komt onder andere door de One-Child Policy die China voert.
Herman Konings: 'Voortplanten zeg ik u!'
Bron: http://www.mouseover.be/2009/06/18/herman-konings-de-generatie-flexistentialisten-the-future-summit-tfs09/
2007: ClassicA
Mega-trend: Stijgende welvarendheid Belgen.
Maxi-trend: Toenemende interesse voor kunst in de woonkamer en andere omgevingen.
Micro-trend: Ontwikkeling van beurzen voor het zien en kopen van kunst in verschillende vormen.
Het hebben huis is tegenwoordig niet alleen een primaire behoefte. Steeds meer wordt het huis gezien als een accessoire. De woonkamer moet er zo mooi mogelijk uit zien. Een oorzaak is te vinden in de stijgende welvaart. Mensen zie de mogelijkheid meer geld uit te geven aan het interieur. De voorspelling die Herman Konings maakt zegt dat dit de komende jaren flink toe zal nemen. Het aantal aanmeldingen voor kunstacademies neemt flink toe. Evenals het toenemende aantal beurzen die verschillende vormen van kunst aanbieden.
Bron: http://www.karaat.be/action=nieuwsdetail&nieuws=614&titel=ClassicA3A+De+grandeur+van+vroeger+met+het+comfort+van+nu
Geschreven door: Patricia Valstar
Trends Toekomst - Global warming
Micro-trend: Manier van aanbieden van sport
Maxi-trend: De ouderen blijven vitaler / stijgende waterniveau
Mega-trend: Global warming / betere voorzieningen
De trend van de toekomst is een verandering in het aanbieden van sporten en in het sporten in z’n algemeen. ‘Over veertig jaar sporten we vooral op het water, onder de grond, of gewoon in de huiskamer. Onze sportkleding leasen we en het Chinese merk Li-ning stoot Nike van de troon als leidend sportmerk.’ Aldus enkele voorspellingen, gemaakt door Alex Speelman en het YBBP Sports in Business.
Twintig jaar geleden waren clubs veel belangrijker en speelden een rol in het bouwen van sociale cohesie. Maar de grootste groep sporters bestaat nu al uit hardlopers, sportschoolbezoekers, fietsers en skaters en deze communities blijven groeien. Om mensen aan zich te binden zullen verenigingen moeten veranderen. Een club geleid door amateurs op vaste dagen heeft zijn langste tijd gehad. Clubs moeten breder worden: bijvoorbeeld kinderopvang aanbieden, programma’s voor ouderen samenstellen en zich ook openstellen voor niet-leden.
Ook de plaatsen van de sportclubs zullen drastisch veranderen. In 2050 zullen deze zich vooral op het water bevinden, met dank aan de stijgende zeespiegel. Ook zullen er sportgelegenheden onder de grond gecreëerd worden. En een plek die overdag als parkeerplaats dient, zal ’s avonds in gebruik worden genomen als bijv. een skatebaan. Ook zal het thuissporten steeds meer in opkomst komen. Denk hierbij aan de Nintendo Wii en aan andere thuissport apparaten.
Doordat we in de toekomst allang niet meer gebonden zijn aan één sportclub zullen we dan ook meerdere sportoutfits nodig zijn. Dé oplossing hiervoor is het leasen van die outfits. Net zoals je tegenwoordig al een handdoek bij de sauna kunt leasen, zul je in de toekomst je sportoutfit kunnen gaan leasen. Dit past ook weer bij de trend dat het milieu steeds een belangrijkere rol gaat spelen. De gebruiker wil niet meer verantwoordelijk zijn voor het weggooien van zijn of haar sportkleding. Het sportmerk Nike speelt hier op in en hergebruikt nu al de schoenen.
En ondertussen zullen de ouderen steeds langer actiever blijven in de samenleving. Daardoor zal de grens van de leeftijden bij het sporten gaan vervagen. Oudere mensen zullen vitaler blijven. Het eerste mens dat 150 jaar zal worden is waarschijnlijk nu al geboren. Dat de grens tussen jong en oud zal vervagen is nu al te merken, kijk maar naar het kledingmerk Hugo Boss, dit wordt zowel door vijftigers als door tieners gedragen.
Geschreven door: Sanne Mintjes
Trends uit het Verleden - Cocooning
Faith Popcorn is bekend geworden met haar trend en term "cocooning". Deze stamt uit 1990 en betekent: dat mensen minder gaan socelizen en meer thuis blijven in hun eigen veilige omgeving. Hun "cocon". Mensen blijven weg uit de samenleving en sociale omgeving. Dit leidt tot minder sociaal zelfvertrouwen. Nogmaals, de "cocon".
De trend vervolgde zich door ontwikkelingen als het internet, home entertainment systemen en ICT ontwikkelingen als mobiele telefoons, PDA's en Blackberry's. Hierdoor wordt het "cocon" versterkt doordat door deze opties thuiswerken makkelijker is geworden. Popcorn duidt deze trend aan met "e-cocooning".
Een andere trend van Popcorn is 'Brailing the culture'. De in 1995 ontwikkelde trend betekent het analyseren van culturele ontwikkelinge. Ook staat het voor het brede scala aan macro en micro culturele ontwikkelingen. Een cultuur wordt een merk.
Geschreven door: Anne-Roos Hogerwerf
Trends uit het Verleden - 2003: Opkomst Edu-tainment (Herman Konings)
Micro-trend: Opkomst edu-tianment (geschiedenis films)
Maxi-trend: Toenemende interesse in geschiedenis (voornamelijk in de Griekse en Romeinse beschaving).
Mega-trend: Het vinden van verklaringen over jezelf in de tijd van nu door te graven in het verleden.
Bron: http://www.faronet.be/files/pdf/pagina/de_verneveling_van_de_context.pdf
Geschreven door: Patricia Valstar
Trends uit het Verleden - Socialisme, Jezelf zijn en rust
In de jaren ’50 en nog in het begin van de jaren ’60 was het gezin erg belangrijk voor de Nederlandse bevolking. Er heerste saamhorigheid onder de mensen. Gezelligheid binnen het gezin was erg belangrijk. Een sociale opstelling buiten het gezin daarentegen ook. Het wij-gevoel was erg groot, meer als de slogan “samen staan we sterk”. Met problemen kon je altijd bij familie terecht en er waren genoeg mensen die klaar stonden daarbinnen om je een handje toe te steken.
Micro-trend: Familie – en gezinsrelaties
Maxi-trend: Eenzaamheid bestrijden / samen staan we sterk – gevoel
Mega-trend: Socialisme
Jezelf zijn en rust
In de jaren ’80 werd na een aantal roerige jaren rust weer belangrijker, je moest jezelf kunnen zijn. Dat gold niet voor alle plaatsen, maar bijvoorbeeld wel voor thuis. Belangrijk werd om thuis niet te hoeven voldoen aan de verwachtingen van anderen, maar lekker te kunnen doen en laten wat je zelf wilde. Je terug trekken als in een cocoon. De geborgenheid werd gevonden door het huis gezellig en knus als je eigen wereldje in te richten. Doordat de inrichting zo van jezelf was straalde het geborgenheid thuis om je zo daar helemaal te kunnen ontspannen.
Micro-trend: Huisinrichting, knus en gezellig
Maxi-trend: Cocoonen, geborgenheid
Mega-trend: Jezelf zijn, rust
Geschreven door: Sanne Mintjes
Trends Heden - Dood Spoor, Bedrijfsevolutie, Aantallen en Bedragen
Erwin van Lun volgt de dagelijkse ontwikkelingen in media, marketing en merken en linkt ze aan lange termijn trends. Daarom heb ik bij hem geen trends van het verleden of van het heden. Daarom heb ik 4 van zijn links aan trends uitgewerkt:
Dood spoor
Veel bedrijven en overheden nemen allerlei goedbedoelde iniatieven die niet richting geven voor de toekomst maar oude inzichten in een nieuw technologisch jasje proberen te stoppen. Vaak postkoets-denken.
Ontwikkeling:
Wie bij broadcaster RTL een aflevering van de televisieserie Gooise vrouwen wil zien, kan tegenwoordig ook eerst een interactieve commercial van MS Office doorlopen (via dc). Er bestaan verschillende varianten. Zo is er een variant waarbij je enige minuten kan kijken, maar er is ook een variant waarbij je verplicht bent sommige knoppen aan te klikken. Je moet klikken, anders gaat de commercial niet verder. Op een gegeven moment bedenk je jezelf: waarvoor was ik hier ook alweer? Mochten er nog Gooise vrouwen fans zijn die aan dit totaal ongerelateerde product een positief gevoel overhouden en vervolgens de Office pagina’s in de Microsoft site bezoeken, krijgen vervolgens een BH reclame voorgeschoteld. Microsoft gaf ooit richting aan de verandering van de wereld, maar nu haar strategie is meer te gaan verdienen met advertising, lijkt zij volle kracht vooruit een doodlopende weg in te slaan.
Bron: http://www.erwinvanlun.nl/
Bedrijfsevolutie
Waar merkevolutie zich sterk richt op de buitenkant, de zichtbare zijde van een bedrijf, richt deze categorie zich op de binnenzijde. De strategische stap om iemand aan te trekken van buiten de sector, een fusie, een overname, een strategische samenwerking of een bijzondere wervingscampagne zijn hier een onderdeel van. Maar ook bijvoorbeeld een andere wijze van kennisdeling binnen het bedrijf.
Ontwikkeling:
Emerce, de titel voor het gelijknamig tijdschrift en website en event eDay, heeft zich via een management buy-out losgemaakt van uitgever VNU Media.
Beursgenoteerde bedrijven verdwijnen. We zullen totaal nieuwe concepten gaan zien waarin mensen wel financiële belangen delen, maar die samenvallen met het bestaansrecht van een onderneming: het toevoegen van waarde in het leven van mensen. Alleen dat kan een niet-beursgenoteerde bedrijf waarborgen. Bij beursgenoteerde bedrijven zijn die belangen losgekoppeld en we zien welke problemen daarbij horen.
Kleine merken als Emerce kunnen zich helemaal gaan storten op community facilitatie en zorgen dat mensen werkelijk verder komen in het gebied waarin ze goed willen zijn. Ik zie dan ook een mooie toekomst voor Emerce en een sombere toekomst voor VNU Media.
Bron: http://www.erwinvanlun.nl/
Aantallen en bedragen
Cijfers van veranderd consumentengedrag, resultaten van nieuwe ondernemingen, geldstromen in de wereld die veranderen. Cijfers, getallen, bedragen, dat is waar het bij deze trend om draait.
Social network QZone is 's werelds grootste Social Network. heeft inmiddels meer dan 200 miljoen actieve gebruikers. Lang hadden traditionele merken zoals Citibank grote klantendatabases in de orde van honderden miljoenen. Zij worden nu aan alle kanten voorbij gestreeft door Social Networks die straks meer dan een miljard leden zullen hebben. Uiteindelijk zal de wereld stabiliseren rond enige grote netwerken waarna ze aan elkaar gekoppeld gaan worden.
Categorie merkevolutie:
De wereld verandert, merken passen zich aan. Zelfs het concept van merken is aan verandering onderhevig. Dit wordt uitgebreid beschreven in het boek. Deze categorie was tot augustus 2006 de belangrijkste focus van dit weblog. Het gaat hier om concrete zichtbare veranderingen van merken.
De nieuwe virtuele wereld Me2Everyone geeft aandelen aan de deelnemers. Ieder nieuw lid ontvangt (momenteel) 250 aandelen in het fenomeen. De eerste 100.000 leden ontvingen er nog 1000! Verder doet het ‘tell-a-friend-principe’ de rest, aangezien elke introducé ook nog eens 500 aandelen oplevert (dit waren er 3000). Momenteel liggen er 18 miljard aandelen klaar voor enthousiaste virtuele mensen, dus je hebt nog even tijd. Maar aarzel niet te lang, de eerste 250.000 waren er in drie maanden tijd, in 2013 moet het de best bezochte site ter wereld zijn, gaat het bedrijf naar de Londense beurs en moeten er 100 miljoen spelers actief zijn.
Alleen als het belang van de klant precies samenvalt met de eigenaar van een bedrijf, kan je mooie dingen doen. Aandelenbeurzen zoals we die nu kennen verdwijnen en maken plaats voor dergelijke concepten.
Bron: www.erwinvanlun.nl
Geschreven door: Sandra le Pair
Trends Heden - Reclaim, Retrench, Herstellen en Opnieuw Uitvinden
Popcorn voorspelt dat 2009 zal "een jaar dat gekenmerkt wordt door de ongekende angst, angst en onzekerheid" zal worden. Een jaar waarin we een aantal reacties van de consument op een natie dat heeft ze in de verkeerde richting hebben zien gaan."
Popcorn: "dit is niet een kortstondige correctie, noch een neerwaartse spiraal, het is het einde van de wereld, zoals we die kennen. Wat wij in 2009 moeten besluiten is of wij gewoon zullen toegeven of een nieuwe set met regels en afspraken. Kortom een nieuwe manier om in te stellen van onze prioriteiten zijn.
En wat de nieuwe regels van betrokkenheid zijn? Reclaim, Retrench, herstellen en opnieuw
uitvinden.
Popcorn is ook van mening dat de groeiende macht van het individu vooral aan de vraagzijde van de economie grote veranderingen brengen. Deze macht zal zich daar manifesteren als consumentisme, een toenemende kritische en kwaliteitsbewuste attitude van de consument. Te verwachten is dat deze trend onder meer zal leiden tot een omwenteling op het gebied van reclame. Veel meer dan nu zullen de reële producteigenschappen een rol gaan spelen. Reclamemensen zullen moeten leren de werkelijke pluspunten en voordelen van het product, en de positieve hoedanigheden van de leverancier, onder de aandacht te brengen. De consument van morgen eist eerlijke en juiste productinformatie in plaats van nietszeggende of misleidende reclame.
Het consumentisme in Amerika is reeds sterk genoeg om als draagvlak te fungeren voor populaire Tv-programma's waarin oneerlijke reclame en schadelijke producteigenschappen genadeloos aan de kaak worden gesteld. Deze nieuwe golf van consumentisme hebben we vanaf eind jaren zeventig - begin jaren tachtig geleidelijk zien aanzwellen tot een sterke, agressieve beweging.
Ten gevolge van het kritischer en kwaliteitsbewuster worden van de consument kunnen zelfs zeer sterke merken snel naar beneden tuimelen, als ze niet de bij hun imago behorende kwaliteit bieden. Popcorn: "De waarde komt in de plaats van het imago. Kwaliteit in plaats van naam".
De consument van morgen zal bij merkkeuze en aankoopbeslissingen ook zijn of haar maatschappelijke verantwoordelijkheid laten meespelen. Bedrijven moeten het belang van deze vorm van consumentisme naar waarde weet te schatten en er met hun productontwikkeling en algemene bedrijfsbeleid aan tegemoetkomen. Ze is van mening dat de huidige wereldproblematiek maar van korte duur zijn.
Geschreven door: Anne-Roos Hogerwerf
Trends Heden - 2009: Genoegisme, Fase 3 van de Femisatiegolf (Herman Konings)
2009: Genoegisme
Micro-trend: Aankoop zeker sparen: Laymeaway (het wegleggen van producten zonder ervoor te betalen).
Maxi-trend: Nieuwe consumptie stijl: Genoegisme: uitstellen van aankopen.
Mega-trend: Financiële Crisis.
Iedereen weet ervan, de financiële crisis. Volgens Koning leidt dit tot een nieuwe consumptie stijl het genoegisme, het uitstellen van aankopen. Consumeren tot aan de grens van het voldoende. Consumenten schaffen alleen het hoog nodige aan. Duurzaam consumeren. Verschillende (bijna alle bedrijven) proberen hier op in te spelen op het koopgedrag van de consument; het laymeaway concept het wegleggen van producten zonder ervoor te betalen. Zo kunnen consumenten sparen voor dat ze hun aankoop sparen.
Fase 3 van de Feminisatiegolf (de vrouw is gewoon de vrouw)
Micro-trend: Man moet naast man zijn ook papa, macho, mens en zakenman zijn.
Maxi-trend: Mannen voelen zich onzeker door het repertoire aan identiteit van de vrouw.
Mega-trend: Feminisatie.
Na de 1e fase (de sufragettes) en de 2e fase (de dolle mina's) zijn we bij de 3e fase (de vrouw is gewoon de vrouw) aanbeland. De vrouw doet net zoveel als de man. Ze gaat zelf naar de bouwmarkt om vervolgens zelf te klussen. De vrouw is naast gewoon een vrouw ook een 'mannelijke' kant. Hierdoor moet de man ook vrouwentrekjes toe gaan kennen; de gevoelige kant. Mannen voelen zich onzeker door het repertoire aan identiteit van de vrouw. Hierdoor moet de man verschillende rollen aan gaan nemen als de papa, de macho, een mens en zakenman zijn.
Bron: http://www.dewalhoeve.be/upload/Move%20februari%202008.pdf
Geschreven door: Patricia Valstar
Trends Heden - Milieubewustheid, Druk Bestaan
Micro-trend: Ecologische en milieuvriendelijke materialen
Maxi-trend: Duurzaamheid
Mega-trend: Milieubewustheid
Men is zich tegenwoordig een stuk bewuster van het milieu. Dit is niet alleen te zien op bijv. het gebied van vervoer, maar ook zeker in de manier van het inrichten van een huis. ‘Een hoogglans keuken? Prima, maar alleen als deze milieuvriendelijk te vernietigen is’. Doordat de consument zich steeds milieubewuster ging gedragen speelden de producenten hierop in. Tegenwoordig is zowat alles voor in je huis, van behang en vloeren tot het lepeltje waarmee je in je thee roert, milieuvriendelijk geproduceerd verkrijgbaar.
Druk Bestaan
Micro-trend: Eigen stijl creëren
Maxi-trend: Fijne thuishaven creëren
Mega-trend: Druk bestaan, werk, gezin, sociaal vlak
Met het binnen en buiten steeds meer met elkaar laten verweven doelt Alex Speelman op het feit dat men steeds vaker bijvoorbeeld de plavuizen voor binnen door laat lopen naar buiten. Een haard of een zelfs het meubilair zijn tegenwoordig allang niet meer alleen voor binnen, het staat hedendaags ook prominent in de tuin. En natuurlijk hebben we allemaal een veranda of een serre. Hiermee wordt de trend van het binnen met buiten laten verweven aangesterkt. Volgens Alex Speelman is deze trend een blijvertje die steeds belangrijker worden gaat.
Geschreven door: Sanne Mintjes
Trendwatcher- Erwin van Lun
‘Not to sell things, convince or cleverly manipulate people, but to truly mean something in the lives of people on earth. And that may happen through applying new technology, but it might not too. By adding real value as a company, government, non-profit organization, club or church the reward comes of its own.
· I shape my mission in several ways:
· as futurist · as trend analyst
· as professional speaker
· as author and blogger
My mission is my life style, knows complete commitment and traverses borders. In the Netherlands, in Australia, anywhere in the world. That’s what I sign for.’ (quote by Erwin van Lun)
Bron: http://www.erwinvanlun.nl/
Geschreven door: Sandra le Pair